Skuteczna kampania dla OPP nie musi dużo kosztować

Każdy z podatników ma możliwość przekazania 1 procenta swojego podatku na rzecz Organizacji Pożytku Publicznego. O tym, że warto skorzystać z tej możliwości co roku starają się nas przekonać sami zainteresowani, inwestując całkiem spore pieniądze w kampanię informacyjną.

Faktem jest, że większość z nas nie wie, na jaką rzecz jakiej organizacji przekazać 1 proc. podatku. Często decydujemy się w ostatniej chwili, pod wpływem impulsu lub wybieramy fundację, którą kojarzymy i mamy do niej zaufanie. Stąd też najwięcej pieniędzy zbierają zazwyczaj większe instytucje, które są po prostu rozpoznawalne. Nie dziwi zatem fakt, że Organizacje Pożytku Publicznego coraz bardziej świadomie budują własny wizerunek, również na polu medialnym.

Niestety często mamy tutaj do czynienia z pewnym paradoksem. Mniejsze fundacje czy organizacje siłą rzeczy nie posiadają dużego budżetu na promocję własnym działań, dlatego są słabo rozpoznawalne. A skoro6 są słabiej rozpoznawalne, to mają kłopot ze znalezieniem sponsorów i darczyńców. Nie da się ukryć, że jest to właśnie pewien błędny sposób myślenia, który uniemożliwia tego typu pomiotom dotarcie ze swoim przesłaniem do szerszej grupy osób.

W przypadku działalności charytatywnej wiele działań opiera się na marketingu relacji i działaniach non profit. Wbrew pozorom wiele agencji reklamowych często angażuje się w tworzenie kampanii dla OPP. Nierzadko są to naprawdę fantastyczne kampanie, które zdobywają nagrody na międzynarodowych konkursach. Przykładem może być tutaj fundacja Rak’n’Roll, dla której kampanię ATL i BTL stworzyła agencja Worldwide Warszawa, natomiast kampanię interaktywną w mediach społecznościach agencja 180hartbeats. Obie kampanie zostały wyróżnione nagrodami praktycznie we wszystkich najważniejszych kategoriach. Dodajmy, że postały pro bono.

Nie jest zatem regułą, że fundacja musi zainwestować duże pieniądze w swój wizerunek. Najważniejsze to mieć świadomość, gdzie i jaki sposób możemy szukać wsparcia także w tym zakresie. Choćby po to, by raz w roku skłonić podatników, którzy będą w pośpiechu wypełniać rozliczenie pit za 2014 rok, by przypomnieli sobie właśnie o naszej organizacji.