Rozliczenie PIT w 2018 roku – ulgi,odliczenia i 1%

Czy myślałeś już o rozliczeniu dochodów za rok 2017? Termin ten nieubłaganie się zbliża. Dlatego warto już teraz  zapoznać się ze strona techniczną składania deklaracji PIT.

Są dwa terminy, o których należy pamiętać. Pierwszy z nich to koniec stycznia 2017. Do tego czasu mają obowiązek rozliczyć się podatnicy, którzy płacą zryczałtowany podatek dochodowy od dochodów pozyskanych z działalności gospodarczej. O tym terminie powinny też pamiętać osoby uzyskujące dochód z najmu, podnajmu, dzierżawy lub poddzierżawy. Jednak zdecydowaną większość stanowią pozostali podatnicy. Ich ostatecznym terminem rozliczenia się z urzędem skarbowym jest koniec kwietnia 2017.

Spora część obywateli nadal próbuje samemu uporać się z obliczeniami podatkowymi bądź też zwraca się do doradców podatkowych. To zupełnie niepotrzebne. Nie trzeba być finansowym specjalistą, aby sprawnie rozprawić się z zeznaniem podatkowym. Najwygodniej i najszybciej jest rozliczyć PIT 2017 online. Z programem do rozliczenia PIT online wypełnienie deklaracji jest proste i bezpieczne (dane osobowe są szyfrowane i nikt nieuprawniony nie jest w stanie ich przechwycić). Pozwala on uniknąć dodatkowego stresu, pieniędzy i przede wszystkim bezcennego czasu. Nie trzeba mieć ponadprzeciętnej wiedzy podatkowej, ponieważ program prowadzi podatnika przez kolejne kroki. Jeśli któraś z rubryk zostanie pominięta lub źle wypełniona po prostu nie przechodzi się do kolejnego etapu. Wypełnienie i złożenie PIT 2017 online jest bezpłatne i możliwe z każdego miejsca, gdzie jest dostęp do Internetu.

22 lipca 2014 sejm rozpatrywał 3 projekty dotyczące nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zmiany mają dotyczyć głównie rozpowszechnienia składania deklaracji drogą elektroniczną. Program PIT 2017 online będzie więc różnił się nieco od tych z poprzednich lat. Będzie on uwzględniał wszystkie najnowsze zmiany. Jedną z tych zmian są wysokości kwot odliczeń na dzieci. Kwota na 1 i 2 dziecko będzie równa 92,67 zł/miesiąc (co daje 1112, 04 zł rocznie). Zaś kwota odliczenia na 3 dziecko będzie wynosiła 139,01 zł/miesiąc (1668,12 na rok).  Ulgi te będą mogły być odliczone w częściach równych lub też w proporcjach ustalonych przez samych rodziców. Istotną zmianą będzie także fakt, że od stycznia 2017 zwrot podatku za materiały mieszkaniowe ma być uznany jedynie w przypadku budowy pierwszego domu.

Jak widać czeka nas kilka zmian w rozliczeniach podatkowych. Niezmienne jest to, że nie jesteśmy zostawieni sami z tym corocznym obowiązkiem. Elektroniczny program jest w stanie nam go ułatwić. Dlatego zachęcamy do rozliczenia PIT 2017 online. Naprawdę warto!

Dlaczego warto rozliczyć 1% podatku na OPP

Wypełnianie deklaracji podatkowej nie zawsze musi się kojarzyć z przykrym obowiązkiem. Już od kilku lat mamy bowiem możliwość, by przekazać 1% naszego podatku na wybraną organizację pożytku publicznego. Dzięki temu mamy szansę raz w roku oddać choćby niewielką sumę na cele charytatywne.
Niezależnie od tego, czy przysługuje nam zwrot podatku, czy też mamy niedopłatę, jeśli wypełnimy odpowiednią rubrykę w

zeznaniu podatkowym, 1% zamiast do fiskusa powędruje na konto wskazanej przez nas organizacji. Warto korzystać z tego prostego sposobu finansowania organizacji pozarządowych, nawet jeśli obliczona finalnie kwota jest niewielka. Jak się bowiem okazuje pieniądze zebrane od tysiąca podatników to już konkretny zastrzyk gotówki dla niejednej fundacji, a tych w Polsce nie brakuje. Wystarczy wybrać cel, na jaki chcielibyśmy w danym roku przeznaczyć pieniądze i wypełnić w formularzu wskazaną rubrykę. Pamiętajmy o tym również wypełniając Pit 2017 online.

Dla podatnika nie bez znaczenia powinien być fakt, że przekazując 1 % podatku nie sięgamy bezpośrednio do swojej kieszeni, lecz do kieszeni fiskusa. Nie wiąże się to bowiem z koniecznością zapłaty większego podatku. Jeśli nie uwzględnimy w naszej deklaracji 1 procenta na wybrany cel, wówczas cała kwota, czyli 100 proc. naszego podatku trafi do Urzędu Skarbowego. W sytuacji, gdy wskażemy wybraną organizację pożytku publicznego, fiskus zobowiązany jest do przekazania na jej konto właśnie 1% od kwoty, jaką otrzyma z naszego rozliczenia PIT.

Kiedy OPP otrzyma 1%? Dokładnie w tym samym okresie, gdy podatnicy wyglądają na swoich kontach zwrotu podatku za dany rok, czyli od maja do lipca. Naturalnie, aby urząd mógł przekazać odpowiednią kwotę OPP, należy złożyć swoją deklarację podatkową w ustawowym terminie. Za wyjątkiem PIT – 28, który składamy najpóźniej do 31 stycznia, będzie to 30 kwietnia. W sytuacji, gdy złożymy zeznanie podatkowe, lecz z jakiegoś powodu zapomnieliśmy przekazać nasz 1 %, możemy nadal to zrobić. Musimy jedynie wysłać korektę PIT-u. Mamy na to dokładnie miesiąc czasu od upływu wymaganego terminu składania zeznania rocznego. Pamiętajmy, że korektę zeznania możemy także wysłać drogą elektroniczną.

Jak przekazać 1% podatku na wybrany cel?

Większość podatników już wie, że wypełniając swój PIT mogą oddać 1 proc. podatku na rzecz wybranek organizacji pożytku publicznego. Przekazanie tej niewielkiej sumy wiąże się tak naprawdę wyłącznie z wysiłkiem włożonym w wypełnienie dodatkowej rubryki w formularzu PIT.
Jeśli wypełniamy PIT przez internet, wówczas program pit automatycznie wyliczy za nas daną kwotę. Wszystkie dostępne aplikacje mają bowiem wbudowany kalkulator.

W samym zeznaniu podatkowy nie musimy wpisywać nazwy organizacji, której chcemy przekazać 1 procent. Musimy jedynie we właściwej rubryce wpisać lub wybrać z listy numer KRS danej organizacji. I tutaj znów podatnik musi się nieco wysilić, jeśli zależy mu na tym, by świadomie wesprzeć konkretną organizację. Listy wszystkich OPP znajdziemy na Portalu Podatkowym Ministerstwa Finansów lub stronie Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej. Warto korzystać ze sprawdzonych źródeł, które posiadają zaktualizowane listy OPP, ponieważ jeśli fundacja nie dopełniła formalności, może stracić status OPP. Wówczas nie mamy już możliwości wsparcia jej za pośrednictwem fiskusa.

Również każda organizacja, która posiada status OPP, umieści wszystkie niezbędne dane na swojej stronie internetowej. Duże fundacje zazwyczaj na swoich stronach internetowych mają też do pobrania programy do rozliczania PIT.  Uruchamiając aplikację pobraną z ich z strony, możemy być pewni, że warunkiem skorzystania z niego jest oddanie 1 procenta właśnie na tę konkretną organizację. W praktyce oznacza to, że rubryka z nr. KRS będzie wypełniona automatycznie.

Swój 1 proc. podatku możemy też przekazać na konkretną osobę. W tym wypadku należy wskazać w deklaracji PIT cel szczegółowy, czyli w polu nr 126 wpisać na przykład imię i nazwisko osoby, którą chcemy wesprzeć. Większość osób zbiera pieniądze na swoje leczenie za pośrednictwem różnych fundacji, dlatego warto pamiętać o tym szczególe wypełniając rubrykę dla OPP.  Pozycja nr 127 to wyrażenie zgody na przekazanie naszych danych osobowych OPP oraz kwoty wsparcia. Oczywiście wypełnienie wszystkich rubryk jest dobrowolne. W wersji podstawowej wystarczy jedynie numer KRS oraz kwota 1 proc. podatku.

Jak skutecznie promować organizacje pozarządowe

Jak pisaliśmy w poprzednim artykule podstawą skutecznego działania każdej organizacji pozarządowej jest jej wizerunek. Zasadniczo nie wystarczy, że wiemy, komu i jak chcemy pomagać. Musimy jeszcze mieć świadomość w jaki sposób się wyróżnić, przyciągnąć uwagę i zainteresowanie potencjalnego darczyńcy.

Jeśli przykładowo jesteśmy setną fundacją, wspierającą osoby walczące z rakiem, to powinniśmy podejść do sprawy tak samo, jak przedsiębiorca, który chce otworzyć kolejną fabrykę butów – wyróżnić się na rynku. Każdy produkt, usługa potrzebuje nie tylko skutecznych działań promocyjnych, lecz także spójnego i kompleksowego zarządzania własnym wizerunkiem.

Definiując charakter naszej organizacji, skupmy się na tym, co nas wyróżnia i dlaczego to właśnie z nami warto współpracować i należy nas wspierać. Wbrew pozorom nie jest to  proste zadanie. Wyznaczenie celu, wartości i misji naszej organizacji będzie pierwszym i podstawowym krokiem. Następnie musimy zakomunikować te wartości obiorcy w sposób spójny, atrakcyjny, a przede wszystkim skuteczny, czyli zbudować naszą markę.

Zanim więc zaczniemy polowanie na tych, którzy wypełniają pit przez internet 2017, zastanówmy się, jak przykuć ich uwagę na dłużej. Po pierwsze stwórzmy kompleksową i sugestywną identyfikację wizualną naszej organizacji. Wszystkie jej elementy, jak nazwa, logo, layout strony internetowej, powinny ze sobą współgrać i komunikować odbiorcy te same cele i wartości.

Pamiętajmy, że wszystkie nasze działania promocyjne powinny być spójne ze strategią naszej marki. Jeśli jesteśmy organizacją typu Greenpeace, która komunikuje bezkompromisowość działania, bunt i walkę o przyszłość naszej planety, nie powinniśmy tworzyć statycznej i przewidywalnej kampanii reklamowej. W tym wypadku lepiej sprawdzi się element zaskoczenia, prowokacji. Zamiast tradycyjnego billboardu, zróbmy angażujący ambient lub kampanię w social mediach. Z drugiej strony warto mieć na uwadze fakt, że na twórców kampanii społecznych czeka wiele pułapek. Przyciąganie uwagi odbiorcy nie zawsze oznacza przekraczanie pewnych norm czy granic. Niekiedy zbyt szokująca czy kontrowersyjna kampania może się obrócić przeciwko nam.