Lepsza obsługa klienta w urzędach, czy na pewno?

rozliczenie PIT online

W 2016 roku możemy się spodziewać kolejnych zmian w administracji podatkowej. Resort finansów opublikował niedawno projekt ustawy, który ma ułatwić życie podatnikom poprzez wprowadzenie nowych zasad funkcjonowania urzędów i izb skarbowych. Nie są to może zmiany rewolucyjne, jednak urzędy mają się jeszcze bardziej otworzyć na obywateli, tak, by skrócić do minimum czas obsługi petentów.

Jak się wydaje, po wielu latach urzędnicy zdali sobie sprawę z faktu, że istnieje duża zależność między jakością obsługi a ilością prawidłowo wypełnionych wniosków i formularzy. Jak się okazuje wiele osób błędnie wypełnia dokumenty, ponieważ nie udało im się uzyskać odpowiedniej pomocy ze strony urzędników. Nowa ustawa zakłada, że w każdym z urzędów powstanie centrum obsługi, które oprócz dotychczasowych zadań i obowiązków, będzie pełniło dodatkowe funkcje. Zgodnie z planami resortu finansów będzie tu można zarejestrować działalność gospodarczą oraz złożyć dokumenty do ZUS.

W praktyce więc podatnik będzie mógł w najbliższym urzędzie załatwić znacznie więcej spraw. Zniesiona zostanie również rejonizacja urzędów. Obecnie wszystkie formalności musimy załatwiać wyłącznie w tym urzędzie, który obsługuje konkretny rejon naszego zamieszkania. W przyszłości ma się to zmienić. Oznacza to, że wszelkie zeznania czy deklaracje będzie można składać w urzędzie, do którego podatnikowi jest najbliżej.

Nie da się jednak ukryć, że resort ministerstwa finansów liczy na to, że większość podatników pity 2015 wypełni za pośrednictwem internetu. Urzędnicy do zapowiadanych zmian podchodzą sceptycznie. Założenia rodzą bowiem wiele wątpliwość natury organizacyjnej, jak choćby to, że zabraknie nowych pracowników do obsługi, a dołożenie obecnym dodatkowych obowiązków sprawi, że kolejki w urzędach będą rosły, zamiast maleć. Nam, podatnikom, nie pozostaje zatem nic innego, jak liczyć na to, że reforma urzędów rzeczywiście usprawni ich działanie, a poziom obsługi klienta wzrośnie na tyle, byśmy chętniej korzystali z pomocy urzędników.